This is some text inside of a div block.
March 17, 2022

Hoe kun je als organisatie fijn Hybride werken?

Thuiswerken is door de Coronapandemie getransformeerd van een ondergeschikte werkvorm (als bijbaan voor huisvrouwen of mensen met een beperking die daardoor niet op de werkvloer konden meedraaien) naar een volwaardige manier van werken. Nu we de Coronapandemie langzaam weer proberen achter ons te laten willen we het thuiswerken nog niet helemaal opgeven. Een nieuwe manier van werken meldt zich aan de horizon namelijk het hybride werken. Als intermediair kan het zijn dat je hier zelf mee te maken hebt op kantoor, maar het kan ook zijn dat jouw ZZP’ers op deze manier werken bij hun opdrachtgevers. Maar wat is Hybride werken precies en hoe zorg je ervoor dat dit op een fijne manier wordt ingezet voor alle partijen?

Wat is Hybride werken?

Hybride werken staat voor een combinatie tussen thuiswerken en werken op kantoor. In theorie is 50% van de werktijd op kantoor en 50% van de werktijd thuis. Werknemers en werkgevers hebben de afgelopen jaren al dan niet gedwongen kunnen proeven van het thuiswerken en de voor en nadelen tellen samen op tot een mooie gulden midden weg.

Waarom wil je Hybride werken?

Voordelen die we hebben ervaren in de afgelopen jaren waren onder andere natuurlijk het inkorten van reistijd. Omdat je ‘s morgens niet meer in de file staat met de rest van Nederland kun je misschien iets langer in je bed liggen, waardoor je een stuk fitter aan je dag begint. Daarbij komend voor de werkgever natuurlijk het voordeel dat de reiskosten minder worden gedeclareerd.

Accountmanagers en andere collega’s die veel klantgesprekken voeren en normaal hele dagen op de weg zaten kunnen door het thuiswerken via teams meer gesprekken op een dag voor elkaar krijgen. Waardoor je wellicht sneller, meer nieuwe klanten kunt binnen halen.

Natuurlijk hebben we ook de nadelen ervaren. Denk bijvoorbeeld aan het gebrek aan contact met je collega’s en daardoor ook het missen van een teamgevoel. Sommige mensen zijn misschien ook minder gemaakt voor het thuis werken en hebben de druk van collega’s die ze in de gaten houden nodig om hun werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. Hier kun je natuurlijk op letter bij werving en selectie. Hybride werkers moeten meer dan traditionele werknemers in staat zijn zichzelf te motiveren. Al met al lijkt het erop dat het Hybride werken iets is wat we steeds normaler zullen gaan vinden. Hybride werken is here to stay.

Tips om fijn hybride te kunnen werken

Als het dan toch blijft bestaan kun je maar beter jezelf er goed op voorbereiden. Hieronder een paar tips om het jezelf en je werknemers zo fijn mogelijk te kunnen laten werken.

  1. Zorg dat er thuis een goede werkplek is. Natuurlijk is het belangrijk dat je ergonomisch werkt, maar ook de werkplek zelf is van invloed op je werkzaamheden. Het blijkt best lastig in te schatten wanneer je nu een goede werkplek hebt gecreëerd. In een artikel in de Volkskrant van pas geleden wordt al vermeld dat wij vaak denken dat een goede werkplek weinig afleiding moet bevatten. Echter zouden we onze werkplek zo gezellig moeten inrichten als onze woonkamer. Verblijven in een gezellige ruimte geeft motivatie om te werken.
  2. Loop tussen de middag een rondje buiten. Bijvoorbeeld als je een telefoontje moet plegen. Dat kun je prima doen terwijl je een rondje in de buurt of het park wandelt. Frisse lucht doet veel, zeker als je de rest van de dag weer naar een scherm moet staren. Ook op je kantoor dag is dit geen slecht idee. Loop een blokje om met je collega’s, ben je ook meteen weer bij gekletst.
  3. Je werkt het beste als je vast houdt aan je routines. Probeer op je thuiswerkdag niet in de val te trappen je wekker zo laat mogelijk te zetten en direct uit bed te starten. Je werkt het productiefst als je je ochtend rituelen aan houdt. Even douchen, omkleden en ontbijten, het hoort er allemaal gewoon bij of je nou vanuit huis of op kantoor werkt.
  4. Als werkgever is duidelijke communicatie essentieel. Als hybride werkgever wil je dat je werknemers goed op de hoogte zijn wat er van ze wordt verwacht. Denk hierbij aan zichtbare roosters zodat iedereen van elkaar op de hoogte is wanneer iemand op kantoor aanwezig is. Werkt makkelijk met het inplannen van overleggen maar voorkomt ook scheve gezichten. Ook spreek je af wanneer iedereen beschikbaar moet zijn voor overleggen via Teams of Slack. Het moet voor iedereen zo makkelijk mogelijk worden gemaakt om de verbinding met elkaar te blijven zoeken. Op deze manier haal je al een aantal drempels weg.  
  5. Uiteindelijk is het belangrijk bij Hybride werken dat gezamenlijke momenten blijven bestaan om het groepsgevoel binnen een team of bedrijf te behouden. Misschien een goed idee om de vrijdagmiddag borrel af en toe om te wisselen voor een dinsdagmiddag lunch moment als blijkt meeste medewerkers op dinsdag aanwezig zijn.

Het mooie van nieuwe werkvormen is dat we er zelf aan kunnen kneden tot het passend is in de organisatie.

Ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Mardi Puts
Marketing- & Communicatiemedewerker

Deel dit bericht op: