Je hebt de keuze gemaakt, je start voor jezelf als intermediair. Grote ambities gaan daar bij gepaard en het liefst wil je zo snel mogelijk opschalen en uitgroeien met je bedrijf. Dat gaat eigenlijk best lekker de eerste periode. De klanten weten je te vinden en ZZP’ers melden zich bij je aan. Maar je merkt wel dat het je enorm veel tijd kost om die paar ZZP’ers en klanten die je hebt tevreden te houden. Het werken met mensen blijft een uitdaging en zie ook je administratie maar eens op orde te houden. Zeker gezien deze onzekere tijden is het spannend om te bepalen wanneer en hoe je nu het beste kunt uitgroeien met je bedrijf. Hierbij onze tips hoe je het beste kunt opschalen als intermediair.
Hou je ZZP’ers en opdrachtgevers tevreden! Het klinkt heel simpel, maar juist in deze tijden kun je als intermediair het verschil maken bij een opdrachtgever. Help ze met het goed organiseren van de inhuur. Zijn ze op de hoogte van wet- en regelgeving en werken ze daar ook naar? Help ze daarbij op weg. Ook ZZP’ers die getroffen worden door de crisis kun je bijstaan, zorgen dat ze zo min mogelijk uitval van uren hebben en daardoor zo weinig mogelijk omzet verliezen lijden. Maar ook ZZP’ers die juist hun onderneming zien groeien deze afgelopen jaren hebben misschien vragen. Werken zij wel volgens de juiste wetten? Welke risico’s lopen ze en hoe kunnen ze zichzelf hiervoor het beste indekken?
Ik hoor je denken, dat klinkt heel mooi, je opdrachtgevers en zzp’ers tevreden houden. Maar waar haal ik die tijd vandaan? Door operationele processen uit te besteden kun je een hoop tijdwinst maken. Vaak horen de repeterende operationele werkzaamheden niet tot je corebusiness. Maar ze vragen wel veel tijd en aandacht want ze moeten goed worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van de juiste contracten, het facturatie proces en het verwerken van gewerkte uren. Deze werkzaamheden kun je makkelijk uitbesteden aan een backoffice partij. Denk aan alle tijd en ruimte die je over houdt om je te kunnen focussen op dat waar je geld mee binnen haalt: de commerciële kant van je bedrijf. Hou meer tijd over om nieuwe klanten te spreken en plaatsingen te maken.
Zorg dat je zelf zo min mogelijk financiële risico’s loopt. Als je geen cashflow hebt kun je niet groeien. Ook dit onderdeel kun je uitbesteden. Kies een goede partner die je debiteurenbeheer doet. GoodWorx geeft ook de mogelijkheid om je ZZP’ers versneld te laten uitbetalen. Ook dit kan bijdragen aan tevreden ZZP’ers. Daarnaast hoef je zelf nooit zorgen te maken om voldoende cashflow. Dat geeft niet alleen de rust die je nodig hebt om te kunnen groeien maar ook mogelijkheden om nieuwe medewerkers aan te kunnen nemen.
Profiteer van kennis van anderen. Zij die je voor gingen. Door je aan te sluiten in een netwerk van andere intermediairs kun je leren van de fouten en successen van andere. Hoe hebben zij het ervaren te starten als 1-pitter en wanneer hebben ze de keuze kunnen maken om op te schalen. Wat waren de richtlijnen om te kunnen groeien. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden om succesvol te worden. GoodWorx is een software pakket met verschillende businesstools die je in alle bovenstaande onderdelen kan helpen. Wil je weten hoe dit jouw organisatie kan helpen om succesvol op te schalen? Vraag dan vrijblijvend een adviesgesprek aan.