This is some text inside of a div block.
May 27, 2022

Een bemiddelingsbureau starten - Zo doe je dat!

Wil je een bemiddelingsbureau starten, dan is het belangrijk om onderzoek te doen. Een idee is zo geboren, maar zonder strategie kom je nergens. Daarbij moet je natuurlijk ook rekening houden met actuele wet- en regelgeving, zodat je geen problemen met de Belastingdienst krijgt. In dit artikel lees je alles over de aandachtspunten, dus lees je mee?

Wat is een bemiddelingsbureau?

Een bemiddelingsbureau, ook wel een intermediair, houdt zich bezig met het werven en selecteren van partijen. Als tussenpersoon selecteer je de juiste zzp’er voor jouw opdrachtgever, maar je bent zelf geen contractspartij. De zelfstandige gaat een overeenkomst aan met de opdrachtgever en jij krijgt een vergoeding als dank voor de match. In een eerder artikel schreven we al wat de voordelen zijn van een bemiddelingsbureau  en hadden we ook de exacte definitie van een intermediair al even erbij gepakt. Heb je alles duidelijk voor de bril? Dan gaan we nu kijken hoe jij als bemiddelaar een succesvol bureau uit de grond stampt.

Krapte op de arbeidsmarkt

Momenteel (juni 2022) is er sprake van een krappe arbeidsmarkt, wat voor jou als startend intermediair een gunstige situatie is. Er is veel werk, waardoor opdrachtgevers graag met je samenwerken. Daarbij zullen zelfstandigen graag opdrachten aannemen om hun portfolio uit te breiden, ervaring op te doen en brood op de plank te toveren, natuurlijk. Als intermediair doorloop je onderstaande stappen om een bemiddelingsbureau te starten:

  1. Doe je onderzoek en zet je ideeën en dromen om in doelen - Wat tekeningetjes en regeltjes in een notitieblok zijn niet voldoende om succesvol te ondernemen. Er is meer voor nodig. Je weet dat je een bemiddelingsbureau wilt starten, maar waarom? Wat wil je ermee bereiken? Voor welke doelgroep? Wat is jouw ervaring in de branche? Waarom zouden zzp’ers en opdrachtgevers voor jou kiezen? Maak een solide businessplan en ga dan verder naar stap 2;
  2. Richt een bedrijf op - Nu je jouw plan hebt uitgewerkt is het tijd voor het echte werk: het oprichten van jouw bedrijf. Ga naar de Kamer van Koophandel, regel je inschrijving bij de Belastingdienst, open een zakelijke rekening en start direct met de juiste tooling. Onnodige abonnementen en dure lidmaatschappen zijn overbodig, maar een backoffice is als intermediair essentieel;
  3. Promoot jezelf en je dienstverlening - Bouw een website, raadpleeg je netwerk en promoot jouw kennis en kunde op social mediakanalen, zoals LinkedIn. Je kunt via het register van de KvK mensen benaderen, die zelfstandige in jouw branche zijn. Daarbij zorg je met één van de beste SEO-tekstschrijvers voor een hoge positie in Google, zodat zelfstandigen én opdrachtgevers direct bij jou terechtkomen;
  4. Adverteren in de zoekmachines en vakbladen - Naast warme en koude acquisitie op de old fashioned manier, kun je natuurlijk ook starten met zoekmachinemarketing. Door de adverteren versla jij jouw concurrenten, waardoor je hoger in Google komt. Vakprofessionals lezen ook vaak relevante literatuur, onderzoeken of vakbladen, dus hierin investeren met een bijdrage of advertentie is ook geen overbodige luxe;
  5. Wees op de hoogte van wet- en regelgeving - Door op de hoogte te zijn van de geldende regelgeving, kun je veel problemen voorkomen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de partijen met wie je werkt. Gezond verstand, onderzoek én die tooling die we hierboven omschreven, helpt jou hierbij. Met de software van GoodWorx bied je jouw opdrachtgevers een complete screening van de zzp’er, zodat ze geen onnodig risico lopen. Daarbij vereenvoudig je het facturatieproces en voorkom je schijnzelfstandigheid. De Wet DBA ziet hierop toe en dat is nu echt een hot topic onder intermediairs. Voor zelfstandigen is het fijn dat ze via de tool snellere betaling kunnen regelen en ook een verzekering met korting kunnen afsluiten. Daarbij gaat alles via één systeem, wat heel efficiënt werkt.

Ook op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Gabriëlla Modderman
Copywriter

Deel dit bericht op: